"Dit was met traditionele bouw nooit zo snel gelukt."
Wie? Rob van den Eynde, bouwkundig ingenieur, Dupont/Chemours, Mechelen. En Danny Rietdijk, verkoopadviseur Primakabin.
Wat? Primakabin plaatste een semi-permanent kantoorgebouw van twee verdiepingen met mogelijkheid tot uitbreiding naar een derde verdieping.
De aanleiding
Rob van den Eynde: “We stonden voor de uitdaging een complete afdeling op een nieuwe locatie onder te brengen in een tijdsbestek van vijf maanden. Traditionele bouw was in zo’n korte periode geen optie, dus leidde Primakabin ons op in het begrip ‘permanentbouw’.”
De indeling
Rob van den Eynde: “Als je rondloopt in ons nieuwe kantoor, voelt het aan als een bouwwerk van steen en cement. Het containergevoel, wat we bij semi-permanente bouw in ons achterhoofd hadden, is helemaal weg.”
Danny Rietdijk: “In België moet een pand dat langer dan 5 jaar blijft staan, voldoen aan permanente bouweisen. Vooral de energieprestatienorm (EPB) is hierin een belangrijk onderdeel. Daarom hebben we in dit kantoor veel aandacht besteed aan o.a. verwarming en isolatie.”
Rob van den Eynde: “Het grote voordeel van dit kantoor ten opzichte van traditionele bouw, is dat het modulair is. Als we meer ruimte nodig hebben, nemen we een buitenwand weg en zetten we er een andere module tegenaan. Zo hebben we het kantoor vorig jaar al uitgebreid met acht units.”
De samenwerking
Rob van den Eynde: “Primakabin maakte mogelijk waarvan anderen zeiden dat het niet mogelijk was: complete units vervoeren met betonnen vloer. Ter plekke hoefden daarom alleen de naden tussen de units nog gegoten te worden. Zo snel bouwen was met traditionele bouw nooit gelukt.”
Danny Rietdijk: “Wij bouwen al onze units zelf in onze eigen fabriek, waardoor we weten wat we leveren. De plaatsing verliep volgens planning. Dupont noemde onze monteurs ‘ambassadeurs’ voor ons bedrijf. Omdat Dupont werkt binnen de chemische industrie, gelden er op hun terrein veel veiligheidsregels. Daar hebben we ons keurig aan gehouden.
Rob van den Eynde: “De totale voorbereiding kostte twee maanden, de levertijd was acht tot tien weken en toen de vrachtwagens met units eenmaal kwamen aanrijden, stond het gebouw er in drie weken. De voorbereiding is intensief, maar toen de vrachtwagens kwamen aanrijden, stonden we allemaal met een glimlach op ons gezicht.”